Trafikseparering
Hvis du sejler i snævre løb eller på steder, hvor der er meget trafik, er det nødvendigt at kende nogle helt specielle regler. Der er flere af de såkaldte snævre løb i Danmark, hvor bredden og dybden på farvandet er begrænset. Samtidig er der også flere steder, hvor der ovenikøbet er meget trafik på et snævert sted, og her er der yderligere en række forhold omkring trafikseparering, som du skal sætte dig ind i. Trafiksepareringssystemer er først og fremmest forbeholdt den kommercielle skibsfart. I søvejsreglerne står der, at skibe under 20 m og sejlskibe ikke må vanskeliggøre passage for et maskindrevet skib, der følger en trafikrute. Ligeledes anbefales det i kommentarerne til søvejsreglerne, at skibe under 20 m i længde og sejlskibe anvender kysttrafikzonerne.
Da de fleste fritidsfartøjer er under 20 m i længde betyder dette, at fritidsfartøjer og sejlskibe bør holde sig væk fra trafikruter. Fritidsfartøjer må dog godt krydse trafikruter i overensstemmelse med de internationale søvejsregler.
Systemerne indtegnet i søkort
De danske trafiksepareringssystemer er beskrevet i sejladsbestemmelser og indtegnet i søkort. Trafikruterne er mærket med styr- og bagbordsideafmærkninger og midtfarvandsafmærkninger. Der er ensretning i trafiksystemerne. Nogle steder i Danmark er der lavet kysttrafikzoner mellem separeringssystemet og land. Når der er en kysttrafikzone, skal fritidsfartøjer og mindre skibe bruge den. Store skibe skal generelt holde sig væk fra kysttrafikzonerne, men kan sejle i dem på vej til og fra havn.