Regel 21 og 22: Definitioner og skibslysenes synlighed
a) Toplys
Man bruger toplys på alle maskindrevne skibe. Toplys udsender et hvidt lys, og de skal være anbragt så højt og frit som muligt. Lysene skal være synlige i en sektor på 225° forfra, fordelt med 112½° på hver side af stævnen. På skibe under 12 meter skal de kunne ses 2 sømil væk, på skibe mellem 12 og 20 meter er det 3 sømil, på skibe mellem 20 og 50 meter er det 5 sømil og på skibe over 50 meter er det 6 sømil.
b) Sidelys
Sidelysene er supplerende navigationslys, der viser, hvilken vej et skib stævner. Sidelysene skal vise grønt lys om styrbord og rødt om bagbord. Lysene skal være synlige fra lige forfra til 112½° bagover. På skibe under 12 meter skal de kunne ses 1 sømil væk, på skibe mellem 12 og 50 meter er det 2 sømil og på skibe over 50 meter er det 3 sømil.
c) Agterlys
Agterlyset skal vise hvidt lys i en sektor på 135° henover agterenden af skibet. Man anbringer agterlyset ret lavt på et skibs agterende, da det ikke er nødvendigt at se agterlyset lige så langt fra som toplyset. På skibe under 50 meter skal det kunne ses 2 sømil væk og på skibe over 50 meter er det 3 sømil.
d) Slæbelys
Et slæbelys er gult. Man anbringer slæbelys på agterenden af et skib, der slæber. Lyset skal sidde højere end agterlyset og lyse i en sektor på 135° henover agterenden af skibet. På skibe under 50 meter skal det kunnes ses 2 sømil væk, og på skibe over 50 meter er det 3 sømil.
e) 360° lys
Lys, der er synlige hele horisonten rundt, fortæller om et skibs manøvreevne. Disse lys skal udsende et ubrudt lys over en bue af horisonten på 360°. På skibe under 50 meter skal det kunnes ses 2 sømil væk, og på skibe over 50 meter er det 3 sømil.
f) Blinklys
Blinklys er lys, der blinker regelmæssigt med en frekvens på mindst 120 blink i minuttet. Lysene bliver brugt af specielle skibe eller af skibe, der har særlige aktiviteter.