Man kan aldrig vide, hvor alvorligt en MOB-situation kan udvikle sig. Derfor må man forsøge at tage højde for mange forskellige situationer, når man forbereder sig selv og båden. Er der flere om bord, er det meget vigtigt, at der er mindst to, der kan sejle båden. Begynd derfor enhver sejltur med en kort instruktion, så de øvrige om bord ikke er helt fortabt, hvis du selv skulle falde over bord.
Dernæst handler forberedelserne til en MOB-situation meget om det rigtige udstyr og meget om træning, så man ved, hvad man skal gøre, og hvordan hjælpemidlerne anvendes.
Det personlige udstyr:
Redningsvesten
Vesten er stadig den vigtigste forudsætning for at overleve en ufrivillig tur i vandet. Den vil i rigtigt mange tilfælde betyde forskellen mellem liv og død, fordi redningsvesten giver mulighed for at ligge stille i vandet med frie luftveje. Det sparer meget på kræfterne og reducerer varmeafgivelsen i forhold til en situation, hvor man er tvunget til at svømme eller træde vande. Og man skal netop ligge stille. De første 1-2 minutter efter overbordfald skal bruges til at få styr på åndedrættet og vænne kroppen til kuldechokket. Det er forudsætningen for at klare de efterfølgende strabadser.
Redningsvesten bør være med D-ring og en tilhørende CE-godkendt livline. Andet godt tilbehør er en skridtgjord til at holde vesten fast og en blinkende lygte, så man bliver nemmere at lokalisere i mørke.
Beklædningen
Ved længerevarende ophold i vandet, vil beklædningen have stor indflydelse på overlevelsestiden. Med beklædning efter 3-lags princippet med varmt vand- og vindtæt tøj, der kan snøres ved ankler, ærmer og hoved, har man størst chancer for at overleve et længere ophold i vandet.
Bådens udstyr:
Til brug for en MOB-situation kan man dele bådens udstyr op i to kategorier:
- Udstyr der gør det lettere at komme tilbage om bord i båden og
- Udstyr der hjælper med at ”holde kontakt” mellem båden og den overbordfaldne.
Badestige
Hvis du falder over bord og er ved bevidsthed, skal du som hovedregel selv kunne kravle op i båden igen – uden hjælp. Det kræver, at du på forhånd har gjort dig klart, hvilke hjælpemidler det er nødvendigt at montere på båden – og hvordan du helt nøjagtigt skal gribe sagen an.
Det afhænger bl.a. af din alder, vægt og fysiske styrke. Situationen skal øves. Det er altid – og på alle bådtyper – det bedste, hvis man kan montere en badestige, der går dybt ned i vandet – gerne 50 centimeter eller mere under vandoverfladen. Med sådan en stige vil de fleste kunne kravle forholdsvis ubesværet om bord, hvis de kun har ligget kortere tid i vandet.
Badestiger med trin, der kun når lige under overfladen, duer ikke. Det er ganske enkelt for vanskeligt at komme op!
Husk også, at badestigen skal kunne udløses af den person, der ligger i vandet. Bind den ikke fast!
Gummibåd eller redningsflåde
En gummibåd eller bådens redningsflåde gør det muligt for eventuelle hjælpere at komme ned i vandoverfladen for at hjælpe den overbordfaldne om bord igen. Husk blot at redningsflåden først søsættes næsten lige ved siden af den overbordfaldne, da flåden pga. ballastposerne/drivankrene i bunden er næsten umulig at ro eller trække.
Kasteline og redningskrans
Kasteline bør være standardudstyr på alle fritidsbåde og redningskransen ligeledes, hvor der overhovedet er plads til det. Såfremt den overbordfaldne ikke bærer redningsvest, er det vigtigt straks at kaste redningskransen ud.
Kastelinen bruges, når båden er bragt til standsning i nærheden af den overbordfaldne, til at sikre kontakt mellem den overbordfaldne og båden. Lykkes det ikke med det samme at standse båden og få en line fastgjort til den overbordfaldne, øges afstanden mellem båden og den overbordfaldne ofte så hurtigt, at det kan være vanskeligt at holde visuel kontakt.
Der er forskellige hjælpemidler til at fastholde positionen for den overbordfaldne, som kort skal omtales.
Markeringsbøje/bjærgemærs
Ikke mindst i oprørt vand kan det være vanskeligt at holde visuel kontakt med en person, der ligger i vandet. Derfor er det vigtigt straks at udlægge en markeringsbøje - også kaldet bjærgemærs.
MOB-knap på GPS'en
På de fleste GPS’er findes en MOB-knap, så man med blot ét tryk kan ”fryse” positionen, hvor manden faldt over bord. Det er nyttigt ved en efterfølgende eftersøgning, da man med viden om vind og strøm kan søge meget målrettet, når blot udgangspunktet kendes.
Radiosender
Der findes forskellige former for radiosendere bygget op som en personlig EPIRP, der sender signaler til et pejlingsinstrument i båden.
Hvis den overbordfaldne har fastgjort en sådan personlig EPIRP til sin redningsvest, vil vedkommende under de fleste forhold være mulig at pejle – og dermed at finde.
Kraftig lygte
Falder et besætningsmedlem over bord i mørke, er det vigtig at der ombord er en kraftig lygte eller lyskaster til at finde vedkommende igen.
VIDSTE DU?
- at straks når man falder i vandet er det vigtigt ikke at få vand i halsen. Hold munden lukket - selvom der kommer et ”kuldegisp”. Blot få dråber vand i strubehovedet kan medføre kvælning pga. krampe i strubehovedets muskler.
Forskellige råd til forskellige bådtyper
Mulighederne for at komme om bord igen afhænger til dels af den type båd, man er faldet over bord fra. Desuden er det afgørende, om man sejler alene, eller om der er nogen tilbage på båden, der kan hjælpe. Første grundregel, hvis man er faldet over bord, er at komme op hurtigst muligt. Anden grundregel, hvis man ikke umiddelbart kan komme op, er så vidt muligt at holde fast i/holde sig tæt på båden. Ved en eftersøgning fra helikopter er det meget nemmere at få øje på en båd end på en person, der ligger i vandet.
Sejler man en båd med påhængsmotor, hvor der er en “dødemandsknap”, skal man altid fastgøre snoren til ”dødemandsknappen” på sig selv, når motoren kører. Falder man over bord, sikrer man sig på den måde, at båden ikke sejler væk eller at skruen bliver til fare for en selv, hvis båden sejler i cirkler.
A. Joller
Ved hovedparten af de ulykker, der sker med joller, er der kun én mand i båden. I de tilfælde er det selvsagt afgørende, at man selv kan bjærge sig op.
Ved bevidstløshed kan man i den situation ikke gøre andet end at stole på sin redningsvest. Husk at en svømmevest ikke kan holde luftvejene fri af vandet på en bevidstløs person.
Motor
Falder du over bord fra en jolle, vil det i de fleste tilfælde være en jolle med påhængsmotor. Langt fra alle ved, at motoren kan bruges som en slags stige til at komme op i båden igen.
Træd på den vandrette plade over skruen og tag fat med armen om selve motoren. På den måde kan man komme op. Træn det ved først givne lejlighed. Det er ikke helt nemt for alle.
Badestige og rebstige
Hvis du synes, det er for vanskeligt at kravle op via motoren, så invester i en badestige til agterspejlet. Den skal være så lang som muligt og skal selvfølgelig kunne trækkes ud nede fra vandet. Er der ikke plads til en stige på agterspejlet, så er det næstbedste at købe en af de ”rebstiger”, der sælges til formålet. Den kan monteres på en af siderne – helt bagerst – hvor båden normalt er mest stabil. Rebstigen skal selvfølgelig også kunne udløses nede fra vandet.
I begge tilfælde skal du huske at teste dit udstyr og træne i brugen af det for at sikre dig, at du faktisk er i stand til at bruge udstyret, hvis det en dag bliver alvor.
Nødløsningen, hvis man ikke har rebstige eller badestige, kan være en hjemmelavet “stige”: Et tov – forsvarligt fastgjort til f.eks. en tofte – forsynes med en eller flere løkker til at træde i , og lægges klar til at trække ud over agterspejlet, hvis det skulle blive aktuelt.
HUSK
-hvis påhængsmotoren er udstyret med en ”dødemandsknap”, bør man altid sejle med dødemandsknappens snor hægtet fast på sig selv, så motoren automatisk slukkes ved overbordfald.
C. Sejlbåde
Også sejlbådene kan man dele ind i to hovedgrupper, nemlig de med badeplatform og/eller en god badestige – og så alle de andre! Det er ”alle de andre”, der er interessante i denne sammenhæng, fordi de er vanskelige eller umulige at komme om bord i. Den bedste løsning på det problem er at montere en god, lang badestige på hækken. Og det er et krav, at den overbordfaldne selv skal kunne udløse den fra vandet! Også fra sejlbåde af den ”vanskelige type” vil man kunne have stor glæde af at bruge en lille gummibåd eller en redningsflåde til at hjælpe en overbordfalden om bord igen.
Elevatormetoden
En særlig let metode til at få en mand om bord på en sejlbåd uden badestige og særligt udstyr kan vi kalde ”Elevatormetoden”. Den udmærker sig ved at kunne anvendes selvom man kun er to om bord og selvom det er den mindste person, der skal bjærge den største om bord.
Tag et skøde og fastgør den ene ende til midterste fortøjningsklampe. Lad skødet hænge ned ad skibssiden i en stor bue mens den anden ende af skødet via agterklampen sættes rundt om et spil. Den overbordfaldne træder op i skødet, læner overkroppen ind mod bådsiden og kan nu stående hejses op ved hjælp af spillet. Det anbefales at fastgøre en tovende eller to mellem midter- og agterklampen, som den overbordfaldne kan holde fast i under op-hejsningen.
ENESEJLADS
Falder man over bord, vil båden oftest sejle eller drive hurtigere væk, end man kan svømme. Ved enesejlads er konsekvent brug af livline derfor det eneste, der er rigtig effektivt.
Bjærgning af en afkræftet eller bevidstløs person
For de øvrige ombordværende på en båd er det som oftest meget vanskeligt eller måske umuligt at bjærge en forkommen eller bevidstløs person. Da vedkommende ikke selv kan hjælpe til, skal den eller de øvrige på båden måske løfte 100 kg. dødvægt eller mere op af vandet. Grundreglen i den situation er derfor om muligt at tilkalde hjælp med det samme. Dernæst kan man prøve selv med de midler, man har til rådighed. Kalder man via VHF’en kan eventuelle fartøjer i nærheden komme hurtigt til hjælp.
Bjærgning af en stærkt forkommen eller bevidstløs person kan normalt kun lade sig gøre, hvis en eller flere af hjælperne kan komme ned i niveau med vandoverfladen.
Fra nogle joller vil to stærke hjælpere kunne klare opgaven.
Fra større motor- og sejlbåde kan det ske på følgende måder:
- Over bådens badeplatform, hvis en sådan findes.
- Via skibets gummibåd, hvis en sådan haves.
- Via en eventuel redningsflåde der søsættes ved siden af den overbordfaldne.
Hvis man på denne måde kan få en krog i den overbordfaldne eller en løkke under armene, kan man i en sejlbåd bruge fald, storsejlsskødet eller et specielt skøde til at hejse vedkommende om bord. Motorbåde har kun sådanne hjælpemidler, hvis man har monteret et spil netop til det formål, eller hvis man kan bruge en kombination af ankerspillet og en specialmonteret talje. Fra en position nær vandoverfladen kan det også være muligt at hale den overbordfaldne direkte op af vandet afhængigt af den overbordfaldnes vægt og antallet af hjælpere.
PAS MEGET PÅ
med at lade et andet besætningsmedlem springe i vandet for at hjælpe den overbordfaldne. I værste fald får man to livstruende situationer i stedet for én! Gør det kun, hvis skipper skønner, at det er uden risiko for hjælperen.
Fastgørelsesmetoder til at hejse den overbordfaldne om bord
Der er ikke så mange muligheder for at gøre et reb sikkert fast til en overbordfalden. Enten skal vedkommende have en sikkerhedssele på eller en redningsvest med integreret sele og en D-ring. Belastningen kan blive meget stor, så man skal ubetinget kun købe CE-godkendte seler og veste. Den eneste anden mulighed er at få en stor løkke i et kraftigt tov eller en speciel ”helikopterredningsslynge” under armene og så holde armene ned langs siden, medens man hejses op. Husk endelig, at det skal være et kraftigt tov med en fast løkke, hvis man selv rigger sådan noget grej til.
Brug af sejl eller lignende
På sejlbåde findes der en række metoder, man måske kan anvende til at bjærge en bevidstløs person om bord, hvis man vel at mærke har trænet det meget i forvejen. Metoderne er dog i mange tilfælde enten meget vanskelige eller forbundet med risiko for båd eller besætning. Derfor kan metoderne generelt ikke anbefales den uøvede besætning.